Første elektriske færge i rutefart

Skibet er ladet med strøm…

Grøn omstilling og ‘grøn’ teknologi har længe været Buzzword Numero Uno i både Danmark og i resten af verden.

Fra at være buzzword er der nu for alvor gang i udviklingen af praktiske samfundsnyttige grønne teknologier.

Elektrisk drift af transportmidler er muligvis det mest intensive udviklingsområde indenfor grøn teknologi lige nu.

Elektriske og hybride (batteri- og benzin drevne motorer) biler er allerede en anvendt teknologi i det meste af verden.

Der forskes i og udvikles elektriske skibe og elektriske fly mange steder i verden.

Nu er turen så kommet til det, der er en institution indenfor den danske transportsektor, nemlig Helsingør-Helsingborg overfarten i Øresund.

Selskabet indsætter i dag den første elektriske færge i rutefart på Helsingør-Helsingborg ruten.

Første elektriske færge i rutefart på en intensiv færgeoverfart

HH Ferries har nu indsat færgen Tycho Brahe, der er den første ud af to planlagte elektriske færger i fast rutefart mellem Helsingør og Helsingborg i Sverige.

HH Ferries oplyser ved indsættelsen af Tycho Brahe, at selskabet skifter navn til et ifølge selskabet ‘grønnere’ navn: ForSea.

Selskabet transporterer op mod 50.000 passagerer, 9.000 biler og 1.600 lastvogne og busser over Øresund dagligt.

Færgerne har afgang hvert femte minut fra Helsingør og hvert niende minut fra Helsingborg.

Det gør forbindelsen til en af de mest intensive færgeforbindelser i verden – på et af verdens mest trafikerede farvande.

HH Ferries Group skriver på deres projekt website sejlmedstrommen.dk at “Vi har kun én planet, og det er vores fælles ansvar at passe godt på den.

Ved at omlægge en af færgernes drift til elektricitet har rederiet reduceret færgens CO2 udledning med 50%, skriver rederiet på sejlmedstrommen.dk.

To af færgerne på Helsingør-Helsingborg overfarten får installeret i alt 640 batterier på 6,5 kWh hver i to dækhuse (housings) øverst på færgerne.

Det giver en batterikapacitet, der svarer til 10.700 bilbatterier.

Sammen med batterierne er der installeret transformere, convertere og køleanlæg til batterierne.

Der føres herfra kabler til tilslutningspunkter i hver ende af skibet, så batterierne kan lynoplades, når færgen er i havn.

Lynladning

Færgens batterier skal lades med cirka 1.200 kWh, hver gang færgerne er i havn.

Færgen er kun i land i fem et halvt minut i Helsingør og 9 minutter i Helsingborg efter hver overfart.

Det kræver et helt særligt set-up for at klare en lynladning på så kort tid og det stiller store krav til kølingen af batterierne, der i alt har en kapacitet på 4.160 kWh og vejer 80 ton.

Skibenes batterier er indkapslede i vandkølede kabinetter.

Flere el-færge projekter i Danmark

Der er flere projekter i gang i Danmark med elektrificering af færgedriften.

På Ærø har et udviklingsprojekt med at elektrificere færgefarten til Ærø siden juni 2015, hvor der blev indgået en aftale mellem Ærø kommunes og EU’s E-ferry og Horizon 2020 programmer.

Ærø kommunes E-ferry projekt har været ramt af flere forsinkelser pga. projektets økonomi og problemer med den anvendte teknologi.

Man kan følge projektet her.

Hybridfærger

Der har sejlet hybridfærger mellem Rødby og Puttgarden siden 2014.

En hybrid løsning til færger vil i praksis sige, at en af skibenes i alt fem dieselmotorer er blevet erstattet af 30 ton batterier på 2,7 MWh.

Det er nok til, at færgerne kan sejle i 30 minutter på ren el.

I praksis bruges batterierne til at udjævne belastningen på de fire dieselmotorer.

Det har reduceret færgernes udledning af CO2 med 15 procent og reduceret rederiets indkøb af brændstof med 1,2 millioner liter om året pr. skib.