Google Car

Vil Google Car gøre højresvingsulykker til fortid?

Google Car – eller Google Self-Driving Car – er den første (nogenlunde velfungerende) førerløse bil.

Flere og flere bilfabrikanter åbner self-driving research centres i Silicon Valley og i Las Vegas er der et nyt gryende udviklingsmiljø på vej.

Nissan og flere andre bilmærker markedsføres allerede med self-driving parkeringsfunktioner osv.

Googles førerløse bil er den første førerløse eksperimental-bil, der er udviklet til en brugbar prototype, og som nu er godkendt til almindelig civil bilkørsel.

I løbet af de seneste måneder er det lykkedes Google, ved hjælp af deres driverless car technology, at udvikle sikre og selvkørende Toyota Prius og Honda Lexus biler, med Googles driverless car technology og tilhørende software monteret.

Det har fået staten Nevada til at skrue lidt på sin lovgivning, for at Google kunne få godkendt sine eksperimentelle biler til almindelig kørsel på offentlige veje.

Google Car
Google Self-Driving Car. Foto: © Google.com

To milepæle

Googles driverless car technology er nu så langt, så Google har nået to milepæle, som de satte for projektet.

1: Google Self-Driving Car har kørt 100.000 miles på offentlige veje i USA.

2: Googles førerløse bil har kørt 1000 miles på det, som Google kalder “really interesting places”, der er steder med særlige udfordringer for autonom førerløs bilkørsel.

 

“Selfdriving cars really is a computerscience problem”

Chris Urmson, Director Google Self-Driving Cars.

Googles tilgang til sit førerløs bil projekt har fra starten været at anskue det som et computer science problem, hvilket ifølge Chris Urmson er det som Google er bedst til og som de ynder at løse.

Googles førerløse bil gør brug af allerede eksisterende teknologier til Google Self-Driving Car projektet og har fokuseret sin egen udvikling af den software, der binder alle data sammen; Google Chaffeur.

LIDAR

Velodynes LIDAR radar system, LIght Detection And Ranging, der blandt andet består af Velodynes roterende 64-beam laser, er monteret ovenpå bilen og scanner området omkring bilen kontinuerligt 360 grader rundt om bilen. LIDAR systemet kan “se” objekter på en distance af ca. 200 meter i alle retninger omkring bilen.

LIDAR systemet analyserer det lys, der reflekteres fra de 64 laserstråler, som bilens LIDAR scanner/belyser 360 grader rundt om bilen med 600 omdrejninger i minuttet.

Googles nuværende LIDAR system kan udføre og modellere fra mere end en million målinger i sekundet, der genererer et 3D voxel-felt, (en voxel er meget lig en pixel, men den repræsenterer et punkt i en 3D rumlighed), bestående af mere end en million voxels.

Google Car
Velodyne’s LIDAR ranging system. Foto: Velodynelidar.com

Google Chaffeur

Googles egen software til projektet, Google Chaffeur, analyserer og omsætter voxel-feltet til en 3D repræsentation af området omkring Google Car.

Chaffeur/LIDAR systemet kan indstilles til en meget høj præcision – ned til 11 centimeters tolerance til objekter omkring bilen.

 

Google Chaffeur kan analysere hundredevis af objekter samtidig i real-time og kan også opfange og analysere forskellige former for bevægelsesmønstre, f.eks. en cyklist, der rækker armen ud før et højresving.

Chaffeur – højresvingsulykkernes overmand?

Med Googles Chaffeur system kan man muligvis endelig ane en løsning på de evindeligt tragiske højresvingsulykker, der præger moderne bytrafik.

Velodyne udvikler og raffinerer hele tiden deres LIDAR system. Google’s version er egentlig allerede forældet og alt for dyr til at udgøre andet end et prototype setup.

I sin nuværende konfiguration med en enkelt roterende LIDAR laser koster Google-systemet ifølge Velodyne et sted mellem 75.000 og 85.000 US dollars, hvilket er mere end resten af systemet, inklusive selve bilen, koster.

På Detroit autoshow 2014 præsenterede Velodyne deres next-generation LIDAR systemer. Velodyne og FORD har udviklet en autonom bil med fire små 32 beam LIDAR enheder monteret. Systemet genererer 4 x 700.000 voxels – altså 3D data på knap 3 millioner voxels.

VELODYNE præsenterede også en prototype på en 16 beam mini LIDAR til indbygning i autonome eller drive-assisted køretøjer.

LIDAR Video Detroit Auto Show 2014

 

Just press “GO”

I Googles førerløse bil Google car er der ingen pedaler eller de fleste af de ting, som normalt udgør en bils instrumentbræt. Der er blot en start/stop knap og et navigationspanel, (GPS), til indkodning af kørerute mv.

Hermed bliver det at være passager i en Google bil aktualiseret – og måske ikke kun for det gode. Flere har spekuleret i hvordan det vil gå med et fænomen som køre-syge i en bil, som “ingen” styrer..?

Foreløbig er bilens top-hastighed sat til maksimalt 40 km/t. Google nævner (så ofte som muligt) at, der til dato ikke har været et eneste (alvorligt) uheld med køretøjet under de mange kilometer-test.

Når der udvikles og markedsføres små indbygnings-systemer til en overkommelig pris, kan det være at LIDAR systemet kan finde anvendelse til at højne trafik- og køresikkerheden uden helt at afløse føreren af et køretøj.

Udvikingen af små prisbillige LIDAR systemer vil givetvis have en meget stor effekt på forskellige former for trafiksikkerhed.

Er højresvingsulykker ved at være fortid?

Er det ikke sådan det er, når nye teknologier udvikles og udbredes til det omgivende samfund?

De finder nye anvendelser og implementeres på steder, hvor ophavsmændene bag de nye teknologier ikke i første omgang havde tænkt på, at teknologien kunne anvendes.

Googles Self Driving Car er et meget interessant projekt – ikke så meget fordi vi tror, at trafikken snart myldrer med små biler uden nogen ved rattet – der er lang vej endnu inden teknologien bag førerløse biler er sikker nok til at de kan slippes løs i offentlig trafik, men fordi potentialet i en afledt samfundsnyttig anvendelse af teknologien bag Google Car er så stort.