Batteritog i Danmark

De første batteritog i Danmark er ved være en realitet.

Danmarks første batteridrevne passagertog kommer ud at køre i 2024 – hvis den nuværende planlægning og projektering holder.

Selskabet Midtjyske Jernbaner vil investere i et antal batteridrevne tog, der skal køre på Lemvigbanen, der går mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn, som selskabet er operatør på.

Samtidig planlægger regeringen at indkøbe fire batteridrevne tog til at køre på den statslige jernbane mellem Holstebro og Skjern, som Midtjyske Jernbaner også driver.

Det er beskrevet i regeringens udspil Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035, der blev offentliggjort i den 8. april 2021.

Hvad er et batteritog?

Et batteritog, eller et BEMU tog, som det hedder i dag, battery electric multiple unit, er et batteridrevet togsæt, der består af flere vogne.

Toget får elektrisk strøm til al drift af toget fra genopladelige batterier ombord på togsættet.

Pantograf

Elektriske tog har i tidens løb fået den elektriske strøm via en strømaftager, en såkaldt Pantograf.

Nogle BEMU batteritog trækker strøm via en såkaldt Pantograf.

En Pantograf, eller strømaftager, er en er et rombe-formet kontaktpunkt, der kan hæves og sænkes op til elektriske køreledninger.

Herved skabes der elektrisk forbindelse mellem køreledning og togsæt.

Et batteritog med Pantograf får elektricitet fra en køreledning til opladning af batteritogets batterier under kørslen, mens andre oplader batterierne fra ladestationer.

Pantografer har i tidens løb været udbredt på togsæt, trolleybusser og sporvogne.

To kendte typer elektriske tog med Pantograf er de københavnske S-tog og de franske TGV tog.

Moderne Pantografer er ofte udformet som halve romber og kaldes derfor halvpantograf.

Batteritog i Danmark
Pantograf på DBAG 423 tog. Foto: High Contrast. CC BY 3.0 de

Batteritog er en grøn, miljøvenlig og bæredygtig transportform

På grund af den rivende udvikling indenfor genopladelig batteriteknologi, hvor der forskes i flere nye batteriteknologier, og den tiltagende grønne omstilling over hele verden, er elektriske tog, herunder batteritog, blevet en attraktiv løsning til togdrift i hele verden.

Emissionsniveauet for elektriske tog er nærmest lig nul, hvilket gør batteridrevne tog, der kan bruge grøn strøm til genopladning af batterier, til en særligt bæredygtig transportform.

Batteritog i Danmark

Der vil blive skrevet Danmarkshistorie, når de første batteritog inden længe ruller ud fra de midtjyske stationer.

Der har ikke tidligere kørt batteridrevne passagertog på de danske jernbaner.

De første batteritog til Danmark

Det nåede at blive 2025 før de første elektriske togsæt blev leveret til Midtjyske Jernbaner.

Den 18. februar 2025 rullede en særtransport med de to første elektriske togsæt ind på Lemvigh Station.

De nye elektriske tog er af typen Siemens Mireo plus B, der er produceret i Tyskland af Siemens Mobility.

Youtube: De første 2 Batteritog til Midtjyske Jernbaner

Video: Togkanalen – Youtube

Kopiering er ikke tilladt / Content copying is not allowed