Waymo passagerer er nu dækket af forsikring

I artiklen Selvkørende UBER bil sendt på gaden her på Teknologikritik, fra september 2016, berørte vi kort problemet om forsikringsdækning og ansvar ved trafikuheld eller ulykker, der involverer en førerløs bil med passagerer.

Det kunne for eksempel være en førerløs taxa fra UBER, en Waymo eller noget tredje.

Alphabets Waymo har nu en særlig forsikring klar til dækning af passagerer, når Waymo efter planen indsætter førerløse taxaer i Phoenix, i Arizona, USA.

Ifølge en pressemeddelelse, der er offentliggjort på nyhedsmediet PRnewswire d. 19/12 2017, har Waymo indgået en aftale med forsikringsselskabet Trov.

En seriøs forsikring

At det er en seriøs aftale ses af, at aftalen ifølge pressemeddelelsen er genforsikret hos Munich Re, der er verdens største genforsikringsselskab.

Trov er ikke et helt normalt forsikringsselskab, men er hurtigt blevet en slags forsikringsverdenens darling i USA.

Trov har specialiseret sig i ad-hoc forsikringer, eller “on-demand insurance for your things“, som Trov selv beskriver deres produkt.

Indtil nu har det har det kun været muligt at ad-hoc forsikre sine ting hos Trov.

(Endnu) et nyt marked

Med Waymo aftalen bevæger selskabet sig ind på et nyt marked.

Waymo’s Director of Operations Shaun Stewart siger i pressemedelelsen:

“Innovative technology needs innovative partners. Trov is pioneering a cutting-edge approach to insurance that’s ideal for ride-sharing because it’s customized for every trip. As we prepare to launch a commercial service, we’re thrilled to collaborate with Trov to unlock the full potential of shared mobility.”

 
Mens Trov’s grundlægger Scott Walchek erkender hvordan de nye teknologier forudsætter f.eks. nye forsikringsformer:

“This partnership highlights the convergence of the future of transportation with the future of insurance.

Waymo is making personal transportation more effortless, and so it follows that all associated aspects of a journey – including insurance – should be equally painless, with passengers’ safety and peace of mind paramount.”

 
Ifølge pressemedelelsen vil forsikringen dække hele rejsen med en Waymo, evt. afbrydelser, bortkommet baggage samt udgifter til medicinsk behandling.

Den endelige udformning og dækning må vi vente på at se.

Det er uklart hvad der f.eks. menes med “afbrydelser af rejsen” og med “bortkommet baggage”… i en taxa?

Det er godt at vide at Waymo passagerer nu har et forsikringsprodukt tilgængeligt.

Det har uden tvivl haft enorm betydning på CEO gangen hos Waymo at lande denne aftale – ligesom det har for Trov.

Her på Teknologikritik tror vi ikke at førerløse taxaer overhovedet ville have en fremtid uden en sådan eller lignende forsikring.

Ansvarfordeling mv. ved retsager om trafikulykker, der involverer passagere i en førerløs bil, (og en modpart), ville blive uoverskuelige.

Myndigheder ville være tilbøjelige til at trække diverse godkendelser tilbage, hvis ikke der var styr på det forsikringsmæssige.

Kilde: PR Newswire.