Uber frikendes for ansvar for dødsulykke

Uber frikendes for ansvar for dødsulykke - teknologikritik.dk

Delebils tjenesten UBER kan ikke holdes juridisk ansvarlig for en dødsulykke med en selvkørende UBER bil i marts 2018.

Her blev en 49-årig kvinde påkørt og dræbt af en selvkørende UBER bil i byen Tempe, Arizona i USA.

Det har anklagemyndigheden i Yavapai County i delstaten Arizona afgjort.

Ifølge flere medier siger distriktsanklager Sheila Sullivan Polk at der er:

no basis for criminal liability
Reuters

Samme myndighed har ikke begrundet afgørelsen om ikke at retsforfølge UBER for et juridisk ansvar.

Derimod er distriktsanklageren anderledes klar i tonen, når det kommer til den ombordværende passive fører af UBER bilen, en kvinde, der efter sigende sad og så en TV-udsendelse på sin mobil telefon under kørslen.

I følge politiet i Tempe skulle ulykken aldrig være sket, da den nemt kunne være undgået.

Den var efter politiets udsagn “entirely avoidable.” Reuters

På en video optaget indefra UBER bilen ses den passive fører af bilen siddende med opmærksomheden rettet mod hendes mobiltelefon.

Reglerne for UBERs passive chauffører foreskriver at hænderne på eller lige ved rattet og opmærksomheden skal hele tiden være rettet mod trafikken.

I marts sidste år forbød myndighederne i Arizona UBERs test med selvkørende biler.

UBER stoppede selv sit test program for selvkørende biler i Arizona.

I December 2018 genoptog UBER et begrænset etst program for sine selvkørende biler i Pittsburgh i staten Pennsylvania.

Her kan UBER bilerne teste autonom kørsel på en kort lukket strækning og kun når vejret er ‘godt'(?).

Der sidder nu to personer på forsædet af UBERs autonome biler og der er blevet indført langt skrappere sikkerhedsregler for kørsel og for de passive chauffører.

Uber testede tidligere i både San Francisco og Toronto, men disse test er ikke blevet genoptaget.