El-færgen Ellen, der er en ny elektrisk færge i drift, stævner i dag kl. 06.20 ud på sin jomfrusejlads i det sydfynske øhav hvis alt går vel,.
I november 2018 skrev vi om den første elektriske færge i fast rutefart på Helsingør-Helsingborg overfarten.
Siden er arbejdet med at videreudvikle og optimere elektrisk færgedrift i Danmark buldret derudaf.
På Ærø er Ærø kommunes og EU’s E-ferry projekt, der er støttet af EU kommissionens Horizon 2020 program nu blevet til virkelighed.
Den første el-færge i Danmark
Ellen er den første færge i Danmark, der sejler 100% elektrisk og får al kraft fra batterier.
Ellen vil på premieredagen sejle tre retur-overfarter mellem Søby på Ærø og Fynshav på Als.
Indsættelsen af en ny elektrisk færge i drift i dag er kulminationen på Ærø Kommunes E-ferry projekt.
E-ferry er et årelangt udviklingsprojekt, der er drevet af Ærø kommune og som er støttet og finansieret af Europa Kommissionens ‘Horizon 2020-program og Ærø Kommune selv.
På Ærø er man naturligvis begejstrede og stolte over endelig at kunne sætte en elektrisk færge i drift.
Ærøs borgmester Ole Wej Petersen siger:
”Vi har været med til at vise vejen til den grønne omstilling indenfor færgedrift, og jeg er stolt på hele Ærøs vegne, og på vegne af alle projektpartnere.”
Ærøs trafikdirektør, Keld M. Møller glæder sig:
”Det er yderst tilfredsstillende, at vi nu er klar til at idriftsætte Ellen, og det glæder mig at kunne tilbyde passagerne en ekstraordinært behagelig overfart fri for støj, vibrationer og os.”
Ellen er 100% el-drevet og skal sejle i fast rute mellem Søby på Ærø og Fynshav på Als.
E-ferry
El-færgen Ellen er resultatet af det fire-årige innovationsprojekt E-ferry, der er udviklet af Ærø kommune og støttet af EU kommisionens Horizon 2020-program.
Der er bevilliget 113 millioner kroner fra Horizon 2020 og Ærø kommune har investeret 105 millioner i E-ferry projektet.
Ærøs investering dækker udvikling og bygning af selve el-færgen og opgradering af havne-infrastruktur.
En grøn vision
E-ferry projektet har afsæt i Green Ferry Vision, der er et såkaldt ‘feasibility study’ støttet af Syddansk Vækstforum.
Green Ferry Vision skulle afdække om det ville være praktisk og teknologisk muligt at udvikle, designe, bygge og drive en 100% batteri-drevet letvægts færge til både bil- og passagertransport.
Green Ferry Vision nåede finalerunden i Lloyd’s Register’s Ship Efficiency Awards i 2014 og vandt i 2015 Initiative of the year.
Green Ferry Vision studiet bygger i høj grad på en antagelse om teknologiske gennembrud for el-drift af færger.