Selvkørende taxaer tilladt i San Francisco

Nu bliver selvkørende taxaer tilladt i San Francisco og alle, der befinder sig i San Francisco, kan snart bestille en selvkørende taxa.

Byen San Francisco får selvkørende taxaer i gadebilledet efter Californiens transportkommission, CPUC, (California Public Utilities Commission), har givet tilladelse.

CPUC regulerer al transport i staten Califonien, herunder tranportselskaber, som f.ex. bus- og taxaselskaber.

Tilladelsen skal blandt andet ses i lyset af at San Francisco allerede i flere år har lagt veje til test af selvkørende biler.

To selskaber får tilladelse

Tilladelsen er givet til de to udbydere af selvkørende taxaer; Waymo og Cruise.

Waymo er et selskab, der ejes og drives af Alphabet, selskabet, der står bag Google.

Cruise, der nu ejes af GM, (General Motors) er grundlagt i 2013 af Kyle Vogt og Dan Kan.

Mere sikker end et menneske

Begge selskaber har udtalt at deres førerløse køretøjer er sikrere end hvis der sad menneskelige chauffører bag rattet.

Kontroversiel tilladelse

Tilladelsen gives på en baggrund af protester fra både offentligheden og andre stats- og delstats agenturer.

Den gives også på en baggrund af flere ulykker og nær-ved-hændelser med selvkørende biler.

I artiklen Selvkørende UBER bil sendt på gaden fra september 2016, problematiserede vi nogle af de juridiske forhold ved brugen af selvkørende biler til tranport af mennesker.

I december 2016 skrev vi om en hændelse med en UBER bil, der kørte over for rødt lys i San Francisco.

I marts 2018 skrev vi så om hvordan en kvinde blev dræbt af en selvkørende UBER bil i en meget tragisk ulykke, hvor der var en (uopmærksom?) passiv kontrolfører i bilen.

Google X

Googles udvikling af selvkørende biler begyndte i 2009 i Googles hemmelige X-lab, der blev drevet af Google-ejer Sergey Brin.

Projektet blev lanceret af Sebastian Thrun, direktør for SAIL, (Stanford Artificial Intelligence Laboratory), og Anthony Levandowski, grundlægger Otto, der senere blev til UBER.

Projektet blev omdøbt til Waymo i december 2016.

Waymo

Nye regler for førerløse biler i USA på vej - teknologikritik.dk
Testkørsel med Waymo Chrysler Pacifica Hybrid minivan Los Altos, USA. Foto: Dilu. CC BY-SA 4.0

Google kørte den første førerløse køretur på offentlig vej i oktober 2015.

Køreturen bestod i en 10-minutters køretur i Austin i Texas. i en Google ‘pod car’ uden hverken pedaler eller rat.

Waymo er den foreløbige kulmination på den udvikling af selvkørende biler, som Google (nu Alphabet) satte igang helt tilbage i starten af 2010’erne med Google Car.

Cruise

Selvkørende taxaer tilladt i San Francisco - teknologikritik.dk
En Cruise Automation Chevrolet Bolt i San Francisco.
Foto: Dilu. CC BY-SA 4.0

Cruise ejes af General Motors og er grundlagt i 2013 af Kyle Vogt og Dan Kan.

Kyle Vogt har deltog i 2004 i DARPA Grand Challenge, der er en konkurrence for selvkørende biler.

Cruise har også haft deres udfordringer med trafikuheld af forskellig alvor.

Uheldene spænder fra Cruise biler, der kørte rundt i San Francisco om natten uden lys på, til alvorligere uheld hvor et Crusie køretøj blokerede adgangen for politi og brandvæsen under udrykning.

I juni 2022 stødte en Cruise ind i en anden bil ved en simpel venstresvingsulykke.

Senere samme måned blokerede ca. 20 Cruise biler al trafik i et gadekryds i San Francisco i flere timer.

I marts 2023 kørte to af Cruise biler gennem et afspærret vejkryds i San Francisco, og blev viklet ind med nedfaldne elledninger, der bruges af byens trolleybusser.

Dagen efter endte en passagerløs Cruise op i bagenden på en bybus i San Francisco…